Ofte stillede spørgsmål
Nobø Connect
Hvad er Smart HUB SHB-IZ
Nobø Smart HUB SHB-IZ er en smart home-hub, der sælges gennem Nobø med Nobø-mærket emballage. Hubben og appen er udviklet af Futurehome (FHSD Connect AS), som også står for driften.
Hvorfor står der Futurehome på hubben og i appen?
Selvom emballagen kan være mærket med Nobø, er selve hubben og appen 100% udviklet af Futurehome. Nobø har hverken udviklet eller ejer systemet.
Skal jeg betale for at bruge min hub?
"Ja. For at bruge appen og styre enheder via Futurehome hub og app, kræver det nu et aktivt, betalt abonnement hos Futurehome.
Læs mere her "
Kan Nobø hjælpe med problemer med Smart HUB SHB-IZ?
Hvis du har problemer med hubben eller appen, anbefales det at kontakte Futurehome. Nobø vil dog gerne hjælpe, hvis du har brug for yderligere assistance.
Nobø Energy Control
Findes der en online brugermanual?
Følg lenke:
Kan fraværstemperaturen justeres i appen?
Nej, den er fastsat til 7 grader celsius og kan ikke ændres. Hvis du ønsker en anden temperatur, kan du vælge tilstanden Øko i stedet for fravær og indstille den ønskede temperatur.
Hvor mange enheder kan kobles til systemet?
Teoretisk set op til 500 enheder. Vi har velfungerende anlæg med cirka 100 enheder. Et højere antal giver en langsommere responstid ved skift af status/temperatur.
Kan man have flere HUB-anlæg i hver app?
Nej, appen understøtter kun én HUB, men Dimplex Energy-appen (kompatibel med HUB) kan downloades som supplement, og så har man to forskellige apps, som styrer hvert sit system. Et alternativ til Android OS er at anvende en app-cloner til at klone Nobø-appen.
Min Nobø HUB blinker grønt. Hvad betyder det?
-Konstant grønt lys: Fuldt tilsluttet lokalt netværk, Nobø Update Server og Nobø Proxy Server. Nobø Update Server bruges til automatisk at opdatere Nobø HUB. Nobø Proxy Server muliggør styring via internettet.
1 x blink: Ikke tilsluttet et netværk.
2 x blink: Tilsluttet lokale netværk, men ikke tilsluttet Nobø Update Server eller Nobø Proxy Server.
3 x blink: Tilsluttet lokale netværk og tilsluttet Nobø Update Server, men ikke Nobø Proxy Server.
4 x blink: Tilsluttet lokale netværk og tilsluttet Nobø Proxy Server, men ikke Nobø Update Server.
Kontinuerligt blinkende i ca. 45 sekunder: Automatisk softwareopdatering er i gang.
Ingen lys: Nobø HUB er ikke tilsluttet.
Ny installation, Nobø-appen kan ikke finde min HUB.
Du skal være logget ind på det samme lokale netværk, som Nobø HUB er tilsluttet, for at kunne finde den.
Vises radiatorernes faktiske temperatur i appen?
Nej, det eneste produkt, der viser temperatur, er Nobø Switch. Den har en temperaturføler, som sender information til appen.
Jeg har et Orion 700 (EC 700) system. Kan jeg skifte til HUB?
Ja, det kan du godt. Alle enheder, der er kompatible med Orion 700, er også kompatible med HUB.
Hvor lang rækkevidde har Nobø HUB?
Cirka 100 meter i fri sigtelinje, men vægge og etageadskillelser reducerer rækkevidden. Modtagere i radiatorer og termostater fungerer som link 1 gang, dvs. at modtageren sender signalet videre fra HUB til radiatorer i nærheden, men ikke videre derfra. Det vil i mange tilfælde øge rækkevidden en del.
Jeg kan ikke finde systemenheden med autosøgning.
Gør følgende: Sluk for radiatoren, tryk på automatisk søgning, tænd for radiatoren. Hvis det ikke hjælper, kan det skyldes, at radiatoren står for langt fra Nobø HUB. Prøv at indtaste koden manuelt.
Jeg scanner QR-koden, når jeg skal tilføje en ny radiator, men i appen står der, at det er et ugyldigt nummer.
Både radiator og kontrolenhed (termostat) er mærket med en QR-kode. Sørg for at scanne QR-koden på termostaten, ikke på radiatoren. Du kan også bruge automatisk søgning, når du tilføjer systemenheder.
Jeg har dette system i min fritidsbolig. Hvad sker der, hvis internetforbindelsen svigter?
Systemet bliver ved med at køre i den tilstand, du har valgt. Hvis du har valgt fraværstilstand, bliver den ved med at gælde, indtil systemet får besked om andet.
Jeg har dette system og vil gerne bruge det til at betjene belysningen.
Vi har desværre ikke længere enheder til at tænde og slukke for eksempelvis belysning.
Jeg har dette system. Hvad sker der i tilfælde af en strømafbrydelse?
Når strømmen vender tilbage, går systemet tilbage til den indstilling/status, som det var i tidligere.
Nobø HUB – Tilsluttes den internettet via wi-fi?
Nej, den skal tilsluttes via et netværkskabel.
Nobø HUB – Er den kompatibel med andre styresystemer?
Nej, den er ikke kompatibel med andre løsninger til intelligente hjem, men API'en er åben og tilgængelig, så man selv kan integrere den med andre åbne løsninger. Det kræver gode programmeringsevner.
Nobø HUB – Kan jeg udvide HUB's rækkevidde med en wi-fi-forstærker?
Nobø HUB bruger ikke wi-fi, men en frekvens på 868 MHz, så en wi-fi-forstærker vil ikke hjælpe.
Nobø Switch – I appen vises der kun streger dér, hvor temperaturen plejer at stå. Hvad betyder det?
Nobø Switch er batteridrevet. Batteriet (CR2032) har en levetid på cirka 1 år. Skift batteriet, og hvis det ikke hjælper, kan du kontakte vores support.
Nobø Switch – Jeg har en Nobø Switch. Når jeg trykker på den, blinker den grønt flere gange.
Switch blinker én gang ved normal brug. Hvis den blinker flere gange, når du trykker på den, trænger batteriet til at blive skiftet.
Nobø Sense – Jeg forsøger at tilføje Nobø Sense i appen, men jeg kan ikke få det til at fungere.
Nobø Sense skal parres direkte med de radiatorer eller termostater, der skal styres af denne, ikke via HUB.
Nobø Sense – Kan jeg se i appen, om vinduet er åbent, når jeg bruger Nobø Sense?
Nej, appen får ingen tilbagemelding om status.
Nobø Sense – Kan jeg tilslutte flere radiatorer til den samme vindueskontakt?
Du kan parre op til 10 radiatorer med en Nobø Sense og 10 Nobø Sense med én radiator.
Ældre modeller – Jeg har en ældre model af Nobø System. Kan det opdateres, så det kan benytte Nobø Energy Control?
Det kommer an på radiatorens type og alder. Kontakt vores support for at få svar.
Ældre termostater – Jeg har en installation med ældre termostater. Kan disse benyttes med Nobø Energy Control?
For de ældre gulvtermostater afhænger det af typen. Kontakt vores support for at få et svar.
Ferieboligstyring – Jeg vil gerne styre varmen i min feriebolig, men jeg har ikke internet.
Der findes en række alternativer. Kontakt vores support for at få svar.
Hub blinker 2x, kan ikke komme ind på appen!
1.Gør både router og HUB strømløse. 2.Tænd kun for routeren. 3.Vent, indtil den er helt færdig med opstarten og yderligere 30 sek. 4.Tænd for HUB.
Orion 700
Orion 700 – Kan jeg bruge de nye el-radiatorer og termostater til min gamle Orion 700?
Ja, hvis softwaren i din Orion 700 er den seneste version. Software-versionen finder du her: menu->indstillinger->system i displayet på Orion 700, den seneste version er SW04.00. Det kræver en opdatering til Glen Dimplex Nordic på et værksted. Kontakt vores support.
El-radiotorer
Jeg har el-radiatorer, som styres af Nobø HUB. Hvad sker der, hvis HUB holder op med at fungere?
El-radiatorer fortsætter ved den temperatur/i den status, de er indstillet til, indtil de bliver bedt om at ændre temperatur/status.
Jeg skal købe radiatorer. Hvor stor effekt har jeg brug for?
Vi anbefaler cirka 60-80 W pr. m2. Det afhænger af flere forskellige faktorer, fx loftshøjde, isolering, vinduer osv.
Gammel radiator – Jeg vil udskifte nogle gamle radiatorer med nye. Passer vægbeslag og fæsteanordninger?
Det kommer an på radiatorernes alder og type. Kontakt supporten for at få hjælp.
Hvad er forskellen på Nobø Top og Nobø Front?
Der er ingen forskel på komponenterne. Den største forskel er udseendet, og på Nobø front kommer varmen lidt mere ud i rummet end på Nobø Top. Ved montering kræves der større afstand til genstande over radiatoren på en Nobø Top end en Nobø Front. En Nobø Top kræver 200 mm over radiatoren, og Nobø Front kræver 50 mm over radiatoren. Derudover er afstandene ens.
Hvad er radiatorens overfladetemperatur?
Standardradiatorer kan blive op til 90 grader på overfladen. Vores lavtempererede radiatorer (børnehaveradiatorer) bliver maksimalt 60 grader på overfladen.
Kan radiatorerne monteres i vådrum?
Vores radiatorer er IP24-klassificerede og dobbeltisolerede. Spørg din elektriker, hvor i vådrummet de kan monteres.
Fås de i andre farver end hvid?
Alle vores radiatorer er hvide. Vi leverer ikke i specialfarver. Et alternativ kan være Clip On Glass, som vi leverer til enkelte radiatormodeller med luftudblæsning i toppen. Glasset fås i farverne Hvid, Retro Blue og Antracite.
Kan radiatorer monteres vertikalt?
Vores radiatorer er beregnet til horisontal montering på væg eller ben, ikke vertikal montering.
Clip On Glass
Kan man bruge Clip On Glass på en Nobø Front?
Nej, varmen fra Nobø Front kommer ud i fronten, og hvis man monterer glas på den, lukkes varmen inde, og så bliver radiatoren overophedet.
Tilbehør
Gardinskinner – Kan gardinskinner anvendes på radiatorer med Clip On Glass?
Nej, det kan de ikke, da gardinskinnen skal monteres direkte på radiatoren. Med glasset er radiatoren for bred.
Blindprop – Kan man sætte en blindprop i radiatoren, så den kan styres med en ekstern termostat?
Nej, til det formål har vi rene slaveradiatorer uden intern termostat.
Gardinskinne – Jeg har lange gardiner, som hænger ned over radiatorerne. Er det farligt?
De skal hænge minimum 50 mm fra radiatorens front. Vi har gardinskinner til montering på radiatorerne, så du opnår den nødvendige afstand fra gardinerne til radiatorens front.
Kontrolenheder
NCU 2Te – Jeg har indstillet et ugeprogram i denne, men den tænder, før den skal.
NCU 2Te er udstyret med adaptiv (selvlærende) opvarmning. Det vil sige, at den bruger de sidste ti perioder til at beregne, hvornår den skal tænde for varmen, så der er varmt på det klokkeslæt, der er angivet i programmet.
NCU 2Te – Hvad sker der med indstillingerne i NCU 2Te i tilfælde af en strømafbrydelse?
Uret har en batteribackup på cirka 48 timer. Hvis radiatoren har været uden strøm i længere tid, skal du stille uret igen. Programvalg og øvrige indstillinger påvirkes ikke af en strømafbrydelse.
NCU-kontrolenhed – Jeg vil forhindre, at uvedkommende kan justere radiatorernes temperatur.
Vi har dæksler til at sætte over NCU-enheder (betjeningsspærre). Det fås også til tænd/sluk-knappen.
Enkel termostat – Jeg vil have en radiator med termostat, som er helt enkel og uden styring eller ugeprogram.
Vi har pligt til at følge Eco-direktivet, hvilket betyder, at alle radiatorer skal have styring eller ugeprogram. Hvis du på NCU 2Te lader være med at stille uret, første gang du starter den op, kommer den til at fungere sådan, som du ønsker
Hvordan fjerner jeg den gamle controller. Kan jeg gøre det selv, eller er der brug for en elektriker?
Dette kan gøres selv, sørg bare for at kontakten er i slukket position.
Termostat
NTB-2R – I displayet står der, at gulvføler ikke blev fundet. Er føleren tilsluttet?
Er displaydelen monteret korrekt?
NTB-2R – Termostaten viser den forkerte temperatur.
Kontroller, om du har valgt den rigtige følerværdi. Den, der leveres med termostaten, er 22KOhm.
NTB-2R – Kan jeg kalibrere temperaturen på termostaten?
Ja, du kan kalibrere +/- 6 grader. Det gør du under avancerede indstillinger. Når du bruger følervalget "rum+gulv" (parketbegrænser), er det kun rumføleren, der kalibreres. Gulvføleren er sat til 27 grader og kan ikke kalibreres
NTB-2R – Jeg anvender termostaten som effektregulator. I Nobø-appen står der, at jeg kan justere temperaturen. Hvad er korrekt?
Når du anvender termostaten som effektregulator, kan justeringen ikke foretages via appen, det skal gøres direkte på termostaten. 10 = 100 % og 0 = 0 %
NTB-2R – Jeg anvender termostaten uden styring. Hvad sker der med indstillingerne i tilfælde af en strømafbrydelse?
Ved afbrydelser, der varer mere end 48 timer, skal du indstille uret igen. Ingen andre indstillinger påvirkes af strømafbrydelsen.
NTB-2R – Jeg har konfigureret en termostat og indstillet uret, men når jeg har lagt den ind i HUB, forsvinder uret.
Det er helt normal, eftersom termostaten deaktiverer uret, når den kobles til Nobø HUB. Herefter styres den via systemet og ikke et internt ur.
NTB-2R – Hvordan finder jeg termostatens ID-kode?
Sluk for termostaten med afbryderen på siden, og tænd den igen, så vises ID-koden i displayet et stykke tid.
Ventilator
Jeg ønsker ikke styring af ventilatoren.
Skab en fast forbindelse mellem L og T på ventilatoren. Så kører den, så længe der er spænding til ventilatoren.
SPC-IZ
Hvad skal jeg bruge for at forbinde til appen?
Futurehome og App
Hvordan bruger jeg controlleren?
Se instruktionshæftet: "control panel"


Hvordan finder jeg typeskiltet?
Typeskiltet er monteret på bagsiden af panelovnen, under brugergrænsefladen. SPC er udstyret med sit eget brugergrænseflade. Denne etiket indeholder en QR-kode og et unikt serienummer for tilslutning til appen.
Hvordan finder jeg QR-koden på skærmen?
Ved første opstart, vælg "ja" når skærmen "brug app?" vises. QR-koden vil blive vist. Alternativt, menu > Indstillinger > avanceret > parring.
Hvad betyder symbolerne på skærmen?
Se information billedet fra brugervejledningen: "main screen"


Hvordan kan jeg se den indstillede temperatur og den målte temperatur?
Det gældende aktive setpunkt vises på hjemmeskærmen. Temperaturindikatoren viser den gældende rumtemperatur. Pilen ved siden af indikatoren angiver setpunktet.
Hvad er "åben vindue-detektion", og kan den slukkes?
Det betyder, at kontrollen registrerer et pludseligt temperaturfald som svarer til at et vindue er åbent, og vil ikke starte varmen for at kompensere for det pludselige temperaturfald. Åben vinduesdetektion er standard tændt og kan slukkes i indstillingerne.
Hvad er "adaptiv start", og kan den slukkes?
Adaptiv start er en smart funktion, der sikrer, at dit rum er varmt præcis når du har brug for det. Ovnen "lærer" hvor lang tid det tager at varme rummet op og starter automatisk på det rigtige tidspunkt for at nå den temperatur du ønsker til den tid du har angivet. Denne er standard slukket og kan tændes under indstillinger.
Kan jeg begrænse det temperaturområde, der kan indstilles?
Nej
Hvordan kan jeg låse controlleren?
Børnesikring: Hold enter og tilbage knappen nede i 3 sekunder.
Kan denne bruges på min eksisterende panelovn?
Se listen for kompatible ovne!
Kan jeg justere temperaturen på frostbeskyttelsen?
Nej, frostbeskyttelse er indstillet til 7°C
Hvilken app skal bruges?
Futurehome
Kan jeg bruge Wi-Fi til forbindelse?
Ikke direkte, tilslutning skal ske via Hub/gateway
Kan jeg sætte en offset på temperaturen?
Nej
Hvor kan jeg downloade manualen til SPC?
Se linket
Vil denne virke med Nobø Energy Control hub?
Nej
Hvad sker der, hvis typeskiltet er blevet fjernet, og jeg ikke kan scanne QR-koden?
For at få QR-koden på skærmen, gå til menu > Indstillinger > avanceret > parring.
Hvilke sprog er tilgængelige?
"Engelsk (standard)
Norsk
Svensk
Finsk
Dansk
Tysk
Polsk
Hollandsk
Italiensk
Fransk"
Jeg har sat et ugeprogram, men den tænder før den skal?
"SPC er udstyret med adaptiv (selvlærende) opvarmning. Det betyder, at den bruger de sidste ti perioder til at beregne, hvornår den skal tænde for varmen, så det vil være varmt på det tidspunkt, der er sat i programmet. Vær opmærksom på, at dette kan slukkes i indstillingerne."
Hvad sker der med indstillingerne på SPC ved strømsvigt?
Uret har et batteribackup på omkring 48 timer. Hvis varmeovnen har været uden strøm længere end dette, skal du nulstille uret. Programvalg og andre indstillinger påvirkes ikke af strømafbrydelser.
Jeg ønsker at forhindre uautoriserede personer i at justere temperaturen på varmeovnene.
Børnesikring: Hold enter og tilbage inde i tre sekunder.
Jeg har panelovne styret af Futurehome, hvad sker der, hvis Futurehome stopper med at virke?
Hvis dit FutureHome-system holder op med at fungere, vil dine panelovne normalt fortsætte med at fungere uafhængigt, men du vil miste de smarte funktioner og fjernbetjeningen som FutureHome tilbyder. Ovnene vil enten fortsætte med at varme baseret på det sidst kendte setpunkt før systemet stoppede med at fungere, eller de vil vende tilbage til en standardindstilling. Du bør stadig være i stand til manuelt at justere temperaturen direkte på selve ovnene. Det er også en god idé at tjekke, om der er en lokal kontrolenhed, der kan bruges til at styre panelovnene, når den centrale enhed ikke fungerer.
Jeg har systemet på hytten, hvad sker der, hvis jeg mister internettet?
Hvis du mister internetforbindelsen på hytten, hvor du har FutureHome-systemet, vil du ikke længere være i stand til at styre panelovnene eller andre smarte enheder via FutureHomes app eller webbaseret grænseflade. Systemet vil som regel fortsætte med at fungere efter de sidste indstillinger, der er gemt lokalt, og enhederne vil opretholde de sidst kendte setpunkter.
Jeg udførte en fabriksindstilling på min controller, men nu har den svært ved at oprette forbindelse igen. Hvordan kan jeg løse dette?
Hvis din controller har problemer med at oprette forbindelse igen efter en fabriksindstilling, kan du prøve at afbryde den fra strømmen i et stykke tid, før du forsøger igen. Dette hjælper med at rydde eventuelle resterende indstillinger. Efter lidt ventetid, tilslut den igen og prøv igen. Hvis problemet fortsætter, skal du kontrollere dit netværk og andre enheder.
SWT-IZ
Hvad skal jeg bruge for at forbinde til appen?
Futurehome og App
Hvordan finder jeg QR-koden på skærmen?
Ved første opstart, vælg "ja" når skærmen "brug app?" vises. QR-koden vil blive vist. Alternativt, menu > Indstillinger > avanceret > parring.
Hvad betyder symbolerne på skærmen?
Se information billedet fra brugervejledningen: "main screen"


Hvad sker der, hvis typeskiltet er blevet fjernet, og jeg kan ikke scanne QR-koden?
For at få QR-koden på skærmen, gå til menu > Indstillinger > avanceret > parring.
Hvad er "åben vindue-detektion" og kan den slukkes?
Det betyder, at kontrollen registrerer et pludseligt temperaturfald, der svarer til at et vindue er åbnet, og vil ikke starte varmen for at kompensere for det pludselige temperaturfald. "Åben vindue"-detektion er som standard tændt og kan slukkes i indstillingerne.
Hvad er "adaptiv start" og kan den slukkes?
Adaptiv start er en smart funktion, der sørger for, at dit rum er varmt præcis, når du har brug for det. Ovnen "lærer" hvor lang tid det tager at varme rummet op og starter automatisk på det rigtige tidspunkt for at nå den temperatur, du ønsker på det tidspunkt, du har angivet. Den er som standard slukket og kan tændes i indstillingerne.
Kan jeg begrænse det temperaturområde, der kan indstilles?
Nej
Kan jeg justere temperaturen for frostbeskyttelse?
Nej, frostbeskyttelse er indstillet til 7°C
Hvilken app skal bruges?
Futurehome
Kan jeg bruge Wi-Fi til forbindelse?
Ikke direkte, tilslutning skal ske via Hub/gateway
Vil denne virke med Nobø Energy Control hub?
Nej
Hvad sker der, hvis typeskiltet er blevet fjernet, og jeg kan ikke scanne QR-koden?
For at få QR-koden på skærmen, gå til menu > Indstillinger > avanceret > parring.
Hvordan finder jeg typeskiltet?
Fjern displayenheden ved at trykke ned fordybningerne i midten på toppen og bunden af displayenheden. Når den er fjernet, vil du se en vurderingsetiket på bagsiden af displayenheden og også på forsiden af boksen bag.
Hvordan kan jeg låse kontrollen?
En børnelås er tilgængelig, for at aktivere/deaktivere tryk og hold ✓ og ned pilen indtil et låseikon vises/forsvinder på skærmen.
Kan jeg indstille en offset for temperaturen?
JA, du kan sætte en offset på 5°C
Hvor kan jeg downloade manualen for SWT?
Se linket
Hvad er den maksimale belastning, SWT kan styre?
16 Ampere
Hvilken værdi har den medfølgende gulvsensor?
22KΩ
Hvad er effektregulatormodus?
Effektregulator – Opererer med åben sløjfe-kontrol, hvilket betyder, at den hverken overvåger eller justerer baseret på temperaturfeedback. På indstilling 1 er den på i 2 minutter, af i 18. På indstilling 5 er den på i 10 minutter, af i 10, og på indstilling 10 er den kontinuerligt på. Hver stigning i indstilling tilføjer 2 minutter med "på" tid.
Hvilke sprog er tilgængelige?
"Engelsk (standard)
Norsk
Svensk
Finsk
Dansk
Tysk
Polsk
Hollandsk
Italiensk
Fransk"
Jeg udførte en fabriksindstilling på min controller, men nu har den svært ved at oprette forbindelse igen. Hvordan kan jeg løse dette?
Hvis din controller har problemer med at oprette forbindelse igen efter en fabriksindstilling, kan du prøve at afbryde den fra strømmen i et stykke tid, før du forsøger igen. Dette hjælper med at rydde eventuelle resterende indstillinger. Efter lidt ventetid, tilslut den igen og prøv igen. Hvis problemet fortsætter, skal du kontrollere dit netværk og andre enheder.
SWS-IZ
Hvilken type batteri bruger SWS?
CR2430
Hvordan og hvor skal modevælgeren placeres?
Modevælgeren er udstyret med dobbeltklæbende tape, som gør det muligt at montere den på de fleste overflader. Modevælgeren kan også skrues fast til væggen hvis ønsket. (Skruer følger ikke med enheden.)
Hvor længe vil batteriet holde?
Dette er i høj grad afhængigt af brug, men vi estimerer at et batteri bør holde i 2 år.
Hvad betyder symbolerne på de 4 knapper?
Funktionen for hver knap kan tilpasses gennem FutureHome-appen. Beskrivelse af modus og programmeringsforslag er vist nedenfor: Hjemme: Brug denne indstilling, når du er til stede og aktiv derhjemme, som under madlavning eller fritidsaktiviteter. Vi anbefaler en temperaturindstilling mellem 20-22 grader. Væk: Denne indstilling er optimal for korte perioder væk fra hjemmet, som mens du er på job eller i skole. Vi foreslår et temperaturområde på 7-15 grader. Sove: Ideel for perioder hvor du er hjemme, men inaktiv, som sovetid. En temperatur mellem 15-18 grader foreslås. Ferie: Brug denne tilstand når du er væk fra hjemmet over længere perioder, som under en ferie. En foreslået temperatur for denne tilstand er 7 grader.


Kan den bruges uden at forbinde den til en app?
Nej, Modevælger SWS skal være tilkoblet til Hub og APP.
Hvor bør jeg placere modevælgeren?
Vi råder dig til at placere modevælgeren ved indgangspunktet til stedet eller zonen.